DET HELE STARTEDE MED……

I starten af 90’erne havnede min propfyldte røde kuffert, som var købt til lejligheden, og jeg i Paris. Det var før internet åbenbarede sig og oraklet Google gav svar til de rejselystne, der skulle spørge. Men jeg var nu godt armeret alligevel, for jeg havde medbragt “Turen går til Paris”, to røde ordbøger fra Gyldendal: Fransk/Dansk og Dansk/Fransk, og jeg var tilmed i besiddelse af to sider om Paris, som jeg havde revet ud af et af min mors Alt For Damerne. Og med min fransksproglige studentereksamen i baglommen var høflighedsfraser og goddag, farvel og på gensyn på plads, og så vidt jeg husker, kunne jeg første vers af Marseillaisen udenad, og det er altid en god start. Alt det medbragte blev flittigt brugt i den første tid i min nye “landsby”, men i dag, så mange år senere, er den røde kuffert forlængst blevet skiftet ud, men jeg er stadig trofast med hensyn til mærket. Samsonite laver de bedste kufferter! “Turen til Paris” blev vist foræret til bekendte, men de røde ordbøger har jeg endnu. De troner på én af boghylderne, og skal aldrig smides ud. Jeg bruger dem stadigvæk, når jeg får skærm-lede, og fordi jeg synes, at de er så hyggelige og danske. De to sider fra Alt For Damerne er gået tabt, eller også havnede de i skraldespanden som en slidt las, men én af adresserne, der blev nævnt, er jeg kommet på lige siden: På tesalonen “Le Loir dans la Théière” har jeg drukket te nok til at fylde en å, spist madtærter og omeletter til den helt store guldmedalje, og det er blevet til mere end bare flirteri med det store udvalg af kager fra det fyldte kagechatol. Der er blevet hygget med familie, veninder og kærester, og jeg har fulgt med i tesalonens vokseværk, og hvordan næsten alle vægge – med undtagelse af den med det fine Alice i eventyrland-motiv – er blevet plastret til med galleriplakater og små papirer og servietter med kunders tegninger på. Jeg har siddet i hver eneste af de gamle stole og lænestole, og foretrækker stadig den dag i dag stadig at sidde i det første lokale. Jeg har bunkevis af dejlige minder herfra, og hold op hvor er der blevet grinet meget også, som dengang hvor jeg helt korrekt oversatte dagens ret “Saucisson de Lyon chaud” til “Varm pølse fra Lyon”. Min bror og jeg grinede til tårerne trillede ned ad kinderne over rettens navn på dansk, og vi forestillede os, at man en dag ville kunne få “Varm pølse fra Hillerød” på en dansk café. Og selvom jeg absolut ikke er noget vanemenneske, så vil jeg nu blive ved med at komme i te-salonen, for hér får minder og hygge mig til at føle mig hjemme, og så får man rigtig te på kande og ikke bare en kop med en slunken tepose i.
Le Loir dans la Théière-3
Le Loir dans la Théière
Le Loir dans la Théière-2
Le Loir dans la Théière-4LE LOIR DANS LA THEIERE
3, rue des Rosiers
4. arrondissement
Métro: Saint Paul
Åbningstider/Opening hours: Mandag (Mon) – Søndag (Sun) 9.00 – 19.30

ENGLISH RECAP: “MY FIRST TEA SALON IN PARIS”. I moved to Paris from Denmark in the beginning of the 90’s and “Le Loir dans la Théière” was the very first tea salon I knew. Since then I’ve been here a thousand times with friends and family, and I only have good memories from this place after all these years, so I’ll just continue coming here drinking gallons of tea, eating pies and cakes and just feeling pretty much at home.

Skriv en kommentar

