HELÅRSSUPPE I DET GRØNNE

Suppe om sommeren? Nej, vel? Især ikke nu, hvor jeg selv ikke har andet end grønne asparges, rabarber og jordbær i hovedet, og det er jeg nok ikke ene om. Hvad så med kolde supper som gaspacho og lignende, som bestemt er sommerligt, vil I så kunne indvende. Nej, tak siger jeg bare! Jeg bryder mig ikke om kolde supper, og især ikke gaspacho. Man har vel lov til at være lidt sær. Men, men, men der findes nu én varm suppeundtagelse. Den thailandske kyllingesuppe Tom Kha Gai med masser af kokosmælk, galanga, citrongræs og limeblade kan jeg spise når som helst, om det så er  -15° eller +35° udenfor. Jeg elsker den suppe, og bliver ganske enkelt aldrig træt af den. Og når jeg så tuller rundt i Maraiskvarteret, og den der Tom Kha Gai-craving melder sig, så smutter jeg lige ind i den lille thai-restaurant Au Petit Thaï, hvor der er hyggeligt med masser af grønne potteplanter. Jeg bestiller gerne suppen med en omgang klisterris til og deres virkelig gode thai-iste, hvilket er den orange sag, I lige kan skimte i baggrunden af billedet. For mig er det bare det helt perfekte frokostmåltid. Så hvis I også får de der thai-suppe cravings, når I gæster Marais-kvarteret, så ved I nu, hvor I kan få dem dulmet. Jeg skal ikke kunne udtale mig om resten af menukortet, da jeg altid ryger på suppen, så deri skal I selv gå på opdagelse.
Au Petit Thaï-3Au Petit Thaï-2Au Petit ThaïAU PETIT THAï
10, rue du Roi de Sicile
4. arrondissement
Métro: Saint Paul
Åbningstider/Opening hours: Mandag (Mon) – Lørdag (Sat) 12.00 – 14.30 & 19.00 – 23.30, Søndag (Sun) 12.00 – 14.30.

ENGLISH RECAP: “THE ALL YEAR SOUP”. This is the season, where all I can think about is green asparagus, rhubarb, strawberries and summery things. So the idea of eating warm soup really doesn’t tempt me at all. And since I don’t like cold soups like gaspacho and others, soup is simply put on hold till autumn. But, but, but there is one soup exception though, which is the Thai chicken soup “Tom Kha Gai” with lots of coconut milk, galanga, lemon grass and lime leaves. I have simply always loved that soup, and could easily eat it any time of year whether we’re talking -15° or +35° outside. When I happen to be strolling around the Marais neighbourhood and I get one of those Tom Kha Gai cravings, I pop in at Au Petit Thaï for an order of soup, some sticky rice and a Thai iced tea. Just the perfect lunch if you ask me. And the place is really cosy as well with lots of green plants and a nice atmosphere.

Skriv en kommentar

