TOLDEREN & JUNGLEN

Hej, så er jeg tilbage herinde. Bloggen blev desværre lidt forsømt på grund af arbejde, og dem af jer, der følger mig på instagram vil vide, at jeg også lige har været et smut i Danmark. Der er sket grimme ting igen i Frankrig, og Nice har været ude for et nederdrægtigt og mareridtsagtigt attentat. Jeg vil i dag ikke komme mere ind på forfærdeligheden ved det hele, for det er ganske pinefuldt at tænke på det 24 timer i døgnet, og jeg tænker, at et lille frirum her på bloggen vil gøre mig og jer godt. Så jeg vil benytte lejligheden til at fortælle jer om en udstilling, jeg så, imens bloggen holdt fri. Udstillingen fandt sted på Musée d’Orsay, og den er desværre lige overstået for et par dage siden. Men jeg synes, at I skal høre lidt om denne franske maler alligevel, da han ikke er så kendt i Danmark.  Selv er jeg ret pjattet med ham, og det har jeg i øvrigt ikke fra fremmede, for det var Kandinsky og Picasso også. Han gik under navnet Le Douanier Rousseau, hvilket betyder tolderen Rousseau, for han arbejdede rent faktisk som tolder i Paris, indtil han kastede sig ud i det som fuldtidskunstner. Hans fulde, men ikke kunstneriske, navn var Henri Julien Félix Rousseau, og han levede i Paris lige til han døde af koldbrand i det ene ben i en alder af 66 år i 1910. Han malede billeder i den mest vidunderlige naive stil, som aldrig bliver for naiv og ej heller kedelig, som jeg synes visse naive kunstmalere kan være til tider. Han er allermest kendt for sine junglemotiver, som er helt fantastiske med skønne vilde dyr og planter og til tider en dame på en divan. Det sjove er, at han aldrig nogensinde forlod Paris, og derfor aldrig satte sine ben i en hvilken som helst jungle. Inspirationen til de eksotiske planter og dyr fik han fra tidsskrifter og fra at have vandret rundt i de smukke væksthuse i Jardin des Plantes, som I lige kan se en flig af på billede to. Derudover var han så heldig at i hæren at have mødt et par soldaterkollegaer, som havde været i Mexico, som yderligere kunne give beskrivelser derfra, der sikkert har givet megen inspiration. Han har udover junglebillederne blandt andet også lavet nogle skønne landskabsportrætter “portraits paysage”, hvor man bag den portrætterede kan se landskaber, bygninger, både og andet herligt. Tolderen er et spændende og opmuntrende bekendtskab, så prøv at google hans billeder for mere indsigt i hans værk. Da jeg så udstillingen, måtte man desværre ikke tage billeder, så I må nøjes med et billede af et postkort fra udstillingen, som jeg naivt har prøvet at give lidt junglestemning ved at tilsætte det mest eksotiske, jeg havde i lejligheden: En banan!

Le Douanier Rousseau

Jardin des Plantes-VæksthusENGLISH RECAP: PARIS IS A JUNGLE. The exhibit with the French painter Le Douanier Rousseau just ended a couple of days ago, and I hope that many of you got to see it. I love his work and so did Picasso and Kandinsky by the way. He is most famous for his jungle paintings, that I must admit are just fabulous. Isnt it funny to know, that mister Rousseau never left Paris, so he got all his jungle inspiration from magazines, from strolling around in the green houses in Jardin des Plantes and from stories told by collegue soldiers that had been to Mexico.

2 thoughts on “TOLDEREN & JUNGLEN

  1. Sikke da et fint billede i dejlige klare farver, og en god historie om maleren. Måske han ville have tænkt at en banan var eksotisk. I første omgang tænkte jeg, at det var et maleri af Scherfig, men hans farver er vist ikke så klare. Heller ikke et ord herfra om de grumme ting der er sket i Nice.

    • Du har fuldstændig ret Jane, der er faktisk et par tydelige fællesnævnere for Le Douanier Rousseau og Scherfig, hvis billeder og bøger jeg også er meget vild med. Der er dyr og junglestemning og en charmerende naivistisk stil. Jeg kigger i øvrigt hver dag med glæde på min Scherfig kalender, som jeg fik af min søde nevø til jul.

Skriv en kommentar

