DET ER OST!

Kender I den der trang til en eftermiddagssnack sådan cirka når klokken bliver 16.00? “Desværre” for mig er klokken 16.00 lige præcis det tidspunkt, hvor jeg forlader mit nuværende arbejde og begiver mig hjemad til fods og dermed skal forbi en hel masse smagfulde forhindringer, som tæller adskillige bagerier, en coffeshop, en klosterforretning, der sælger gode småkager, et konditori og flere andre fristende etablissementer. Det er derfor utroligt svært at holde sig til en eftermiddagssnack i form af en gulerod eller et æble. På billedet kan I se, hvad jeg snuppede på vejen hjem i går. Og nej, det blev ikke til noget sødt, selvom den grønne sag rent faktisk ligner en kage. Det er gedeost med wasabi, som jeg købte hos den japanske ostedame Hisada i rue de Richelieu. Jeg er ellevild med gedeost og kunne spise det morgen, middag og aften, hvad jeg til tider rent faktisk også gør. Der er så mange måder at nyde gedeost på, og jeg bliver ganske enkelt aldrig træt af det. Selvom gedeosten her er pimpet op med wasabi, som vi jo tit kender som en rimelig stærk fætter, så er osten nu slet ikke stærk, men faktisk utrolig mild og cremet. Hvis I skulle komme forbi den lille hyggelige ostebutik, kan jeg kun anbefale et lille visit, for udover at byde på flere oste med japansk indflydelse, er Madame Hisada en virkelig dygtig ostedame, som er ekspert i at lagre oste, og så har hun et fantastisk udvalg af de bedste franske og udenlandske oste. Og på butikkens første sal befinder stedets hyggelige lille ostesalon sig, hvor man kan spise frokost eller snuppe stedets famøse ostebuffet. Og en ostesalon er jo ikke ligefrem noget, man støder på hver dag vel? Det skal dog lige nævnes, at stedet holder ferielukket fra den 7. til den 29 august.

wasabi-gedeost

FROMAGERIE HISADA
47, rue de Richelieu
1. arrondissement
Métro: Pyramides, Palais Royal
Åbningstider/Opening hours: Butik: Tirsdag – lørdag 11.00 – 20.00. Ostesalon: 12.00 – 18.30.
www.hisada.fr

ENGLISH RECAP: “IT’S CHEESE!”. It might look like a little sweet treat, but it actually is cheese. It’s goats cheese with wasabi, a tasty and creamy little fellow and not strong at all despite the wasabi. You’ll find it at the charming and exquisite little Japanese owned cheese boutique Fromagerie Hisada. I highly recommend a visit. You’ll find the best of French and foreign cheese, and quite a few little Japanese cheese delights. And on the boutique’s first floor you’ll find a rare and cosy little cheese salon, where you can have lunch or a wonderful cheese buffet.

8 thoughts on “DET ER OST!

  1. Kære Mette,

    Hvor lyder det fantastisk – jeg vil smutte forbi!

    Jeg har faktisk været så heldig at få tilbudt et arbejde som au pair hos en meget sød familie i Boulogne-Billancourt. Jeg har dog samtidig vagt interesse for et højskoleophold på Krabbesholm i Skive, og skal nu tage den (svære!!!) beslutning.

    Jeg havde tænkt højskolen som retningsgivende for en eventuelt karriere, der ville omhandle at studere litteratur. Men Paris, er det virkelig muligt at takke nej til? Og så har jeg samtidig tænkt, mens jeg søvnløs om natten har vejet for og imod, at Paris er litteraturens navle, så mon ikke det kunne være muligt at dyrke sin interesse der og dygtiggøre sig? Jeg vil i den forbindelse spørger dig, om du skulle kende nogle steder, der tilbyder undervisning i litteratur, samlingssteder, hvor bøger læses og diskuteres eller skrivekurser – bare et eller andet, der har litteraturen som omdrejningspunkt.

    Tusind tak foreløbigt!

    Dejlig aften til dig!
    Kh Mie

  2. Hej igen,

    Jeg kender til Shakespeare and Company og deres arrangementer – men tænkte mere på noget i form af undervisning eller andet – men alt vil blive modtaget med kyshånd!

    • Hej Mie-mus!
      Beklager at jeg først svarer nu. Jeg har lige haft et par travle dage, der har holdt mig off line. Jeg researcher lige lidt og vender tilbage til dig hurtigst muligt.
      Ha’ en hyggelig aften.
      Pariserknus.
      Mette

      • Det er så fornemt, tak! Har nemlig valgt at gribe muligheden og tage til Paris – højskolen vil i stedet blive i foråret 2018.

        God aften!
        Bisou Mie

      • Hej Mie,
        I går, da jeg endelig fik gang i lidt research på litterært halløj til dig, faldt jeg over denne artikel på nettet (http://www.lefigaro.fr/sortir-paris/2013/03/20/03013-20130320ARTFIG00404-paris-intello-mode-d-emploi.php). Den er fra Figaroscope, og den giver en hel bunke links til intellektuelle sager. Den er godt nok fra 2013, så nogle af arrangementerne er nok blevet erstattet med nye, men du vil helt klart finde noget, du kan bruge, efter et par clicks. Hvor er det cool, at du har besluttet dig for at komme til Paris. Det bliver da bare super for dig.

        Pariserknus

        Mette

      • Kære Mette,

        Tusind tak! Det kan med sikkerhed bruges!
        Jeg glæder mig også – kan faktisk ikke helt tro det, det bliver så vidunderligt.

        Glæder mig til at besøge alle dine anbefalinger her fra bloggen – det har jeg længe set frem til og planlagt!

        Ha’ den rareste søndag og kommende uge! Hvem ved, måske vi løber ind i hinanden på de parisiske gader?!😉

        Bisous,
        Mie

  3. Hej Mette
    Jeg kender alt for trangen til en snack sidst på dagen. Selv om du skriver så mange rosende ord om den lille fine gedeost, ville jeg hoppe let og elegant over den, og videre til en lille lækker kage, måske to. Brødet ser forøvrigt vanvittig lækkert ud.

    • Hej Jane,
      jeg ved godt, at du ikke er med på gedeostevognen, men jeg prøver ihærdigt med alternative metoder for at få dig med🙂
      Jeg har ikke givet op endnu!
      Men når det nu er sagt, skal du nok få en kage eller to inden så længe.
      Og ja, det der surdejsbrød på billedet var virkelig lækkert. Sprød skorpe og blød midte – lige som det skal være.

      Ha’ en rigtig god aften.

      K.H.

      Mette

Skriv en kommentar

