HJEMMEGRO

Det har været et godt, sjovt og overraskende år for hjemmeplantede gevækster i lejligheden og på den lille afsats uden for mine vinduer. Det hele startede med det lille stykke gurkemeje, som spirede i en urtepotte på rekordtid, og som blev til min kære “Gurkemaja”, der nu er en meter og ti centimeter høj. Det er kun en tredjedel af Gurkemaja, som I kan se på billedet. Jeg har ikke været nede i potten for at se, om der var mulighed for at høste lidt af Gurkemajas rødder, da jeg tror at der er minimale chancer for en god høst i en urtepotte. Men til gengæld har jeg tænkt mig at høste lidt af hendes blade, som skulle være super duper til at dampe fisk i. Det skulle give en rigtig fin smag. I potten foran Gurkemaja stikker et enligt grønt blad op. Det er ganske enkelt en sten fra en økologisk medjool-dadel, som er begyndt at spire. Så gem endelig jeres dadel-sten. De er slet ikke svære at få til at spire. Frøken dadel kommer dog snart indenfor, da jeg ikke tror, at de snarligt koldere temperaturer lige er hendes kop te. Og sidst men ikke mindst var sommeren yderst produktiv, når det kommer til abrikostræer. Hele 15 abrikoskerner spirede og blev til små søde træer, som over sommeren emigrerede til venners og bekendtes haver og balkoner. Jeg beholdt et selv, som i modsætning til mig, er i gang med at skaffe sig af med dets fine efterårsklæder. Om et par dage tror jeg faktisk, at det vil være helt skaldet. Har I også haft held med lidt anderledes grønt i år

gurkemejeplante-dadelabrikostrae

ENGLISH RECAP: “HOME GROW”. It’s been an incredible year for growing unusual things in my appartment and just outside my windows. It all started out with the little chunk of turmeric, that quickly grew into a beautiful plant, today measuring 1 meter 10. It’s only a third of the plant on the photo. The little green leaf in the pot in front of the turmeric is the outcome of a medjool date seed. And last but not least 15 apricot pits all grew into cute little trees. I kept one and gave all the other little trees away to friends. As you can see, mine is getting rid of its’ autumn clothes, and will soon be completely bald. I’m looking forward to see it all green again next spring.

Skriv en kommentar

