D STÅR FOR DEJLIG DAG

Jeg tror, at det var den sidste af de lune dage for i år, som vi blev forkælet med i går. Solen skinnede, himlen var blå og termometret på apoteket i min gade fremviste stolt 18°. Min kæreste og jeg var derfor ikke sene om at handle. Vi forlod fluks hytten, snuppede dytten og trillede ud i det blå, til vi havnede i Giverny. Vi ville nemlig nå et visit i Monets hus og have, inden stedet lukker ned for sæsonen den 1. november (Altså i dag!). Jeg har været der flere gange før, men aldrig på denne tid af året. Men jeg tænkte, at selvom Monets store inspiration – de smukke åkander i dammen i haven – ville være afblomstrede, måtte den eventyrlige have stadig være et syn værd. Og det var den også. Der var stadig masser af blomster, og som I kan se, var der stadig saft og kraft i tallerkensmækkerne. Tallerkensmækker hedder i øvrigt Capucine på fransk og er ligeledes et pigenavn. Det fungerer vist ikke helt på dansk: Goddag, mit navn er Tallerkensmækker Petersen! Men for mig er det ikke kun haven, der trækker, for jeg har altid været evigt forelsket i Monets vidunderlige køkken. Jeg får nærmest glædestårer i øjnene, når jeg ser alle de smukke blå og hvide kakler, kobberpanderne, komfuret og potteplanterne. Heldigvis synes min kæreste også meget om dette smukke sted, og han skulle derfor kun hive mig i armen tre gange, for at få mig med ud af køkkenet. Hvis I har været i Giverny, vil I ikke have undgået at lægge mærke til, at mange af træerne langs vejen er spækkede med mistelten. Min indre praktiske gris havde derfor forudset at tage en hækkesaks med i tasken. Så efter at være vandret over en eng, klatret halvt op i et træ og blevet revet uden større alvolighed af et par tornebuske, var jeg den lykkelige ejer af den store dusk mistelten, som I kan se på bilen. Bakspejlet fik en kvist, og det kunne da godt blive en hyggelig biltrend. Man skal bare huske kun at kysse under misteltenen, når man holder for rødt lys. Selvfølgelig er det under normale omstændigheder lige lovligt tidligt at hænge mistelten op. Men jeg har proppet min i en vase, og det ser uendeligt fint og enkelt og slet ikke julet ud. Måske tager jeg et billede af den, og viser jer det om et par dage.

monets-koekkenmonets-koekken-2monets-havebilen-og-misteltenenbilen-og-misteltenen-2ENGLISH RECAP: A GLORIOUS DAY. Yesterday was probably the last one of those gorgeous sunny autumn days where temperatures reach 18°. We didn’t want to miss out on such a good one and therefore went for a ride in the car beneath a perfectly blue sky. We ended up in Giverny to pay a last visit to Monets’ gorgeous house and garden before the place was closing down for the season. I’ve been there many times before and will never grow tired of the beautiful garden and the lovely house. The kitchen is simply to die for. When in Giverny it’s hard not to notice all the trees along the road that are full of mistletoe. After a little bit of climbing I succeded in getting my hands on a big bundle of it. I know, that Christmas isn’t exactly next week, but mistletoe is just as pretty in a vase plain and simple. We added some to the rear view mirror in the car, and liked the new concept. One just has to remember only to kiss at red light. Don’t kiss and drive!

3 thoughts on “D STÅR FOR DEJLIG DAG

  1. Åhhh, er også stor fan af Monets have. Besøgte den sidste år, og til foråret må jeg vist afsted igen!
    Jeg nyder virkelig Paris i fulde drag, og da vejret, som du så fint skriver det, viste sig fra sin fineste side i weekenden, blev tiden også brugt uden for sammen med min kære veninde. Vi slentrede rundt indtil fusserne var for møre, spiste det mest fantastiske mad, besøgte Paris’ haver og parker (er særlig begejstret for Jardin des Plantes, hvor jeg fik min hang til grøn finhed tilfredsstillet!) og guffede franske bagerherligheder i os! Så rart. Jeg tænkte på, om du kender til et sted, hvor jeg kan købe fint gavepapir? I en lækker og tyk kvalitet, måske endda arkvis? Kender du et sted eller to?😉

    Herlig uge til dig, Mette!

    Knus Mie

    • Kære Mie,
      det er dejligt at høre, at du nyder din franske tilværelse. Jardin de Plantes er også min all time favourite både for alt det grønne men også for alle museerne.
      Med hensyn til gavepapir kan du kigge forbi Papier Tigre i 5, rue des Filles du Calvaire, hvor de sælger masser af fint papirgodt. Måske du også kan finde noget hos de fine papirforretninger, der ligger i rue Pont Louis-Philippe. Selv pakkede jeg i en del år alle mine gaver ind i resttapet, hvilket var super fint. Så hvis du skulle falde over noget gammelt fint tapet, så er det perfekt som gavepapir.

      Ha’ en rigtig god dag Mie.

      Knus

      Mette

      • Kære Mette,

        Lige hvad jeg søgte – vidste jeg kunne regne med dig! Tusind tak, må straks forbi, har nogle adventsgaver der skal sendes til familien!

        Ha’ det rigtig godt!

        Knuser

Skriv en kommentar

