HER KOMMER JEG MED GELEEN

Når jeg om en lille uges tid vender næsen mod det koldere nord for at fejre jul med min familie, kommer der gele med i kufferten. Jeg har nemlig besluttet mig for at være dette års officielle leverandør af geleen, der skal serveres til andestegen. Og den skal selvfølgelig være hjemmelavet, hvis man skal bryste sig med den titel. Det er ikke nogen overraskelse for jer, der vanligt følger med herinde, at opskriften også denne gang kommer fra min yndlings-syltetøjsbog “Mes confitures” af Christine Ferber. I år bliver anden derfor ledsaget af den lækreste æblegele med mynte. Jeg er helt vild med resultatet, og geleen er i øvrigt også super på brød eller kiks i stedet for syltetøj. Jeg har ikke prøvet den til ost endnu, men det skal helt klart også testes. Så hvis I får tid her i disse travle juledage, kan jeg kun anbefale, at I laver jeres egen æble-mynte gele. Det ville da også være en sød lille værtindegave, nu jeg tænker over det. I opskriften står der, at man skal bruge krystalsukker. Det gør, at geleen bliver ekstra klar og fin i betrækket, men det havde jeg så ikke lige på lager, så min gele blev lavet på helt lyst rørsukker, og jeg synes faktisk, at den blev rigtig pæn alligevel, men krystalsukker er selvfølgelig bedre. Og hvis der er nogen, der skulle spørge, kommer det lille fortabte filtæsel på billederne fra Muji.
aeblegele-m-mynteaeblegele-m-mynte-2
ÆBLEGELE MED MYNTE
1,5 kg Granny Smith æbler
1,5 kg vand (150 cl)
1 kg krystalsukker
Saften af en lille citron
1 lille bundt frisk mynte

Skyl æblerne. Fjern stilkene og skær æblerne i fire stykker (uden at fjerne kernehus og kerner!). Put æblerne i en stor gryde, og hæld vandet over. Bring det i kog og lad det simre over svagt blus i en halv time. Æblerne bliver derved bløde og møre. Skyl mynten og pluk tyve blade, som lægges på køl i et fugtigt klæde. Put resten af myntebundtet ned til æblerne, og lad det trække cirka 15 minutter. Filtrer saften igennem en finmasket sigte ved at trykke forsigtigt på æblerne med en skummeske. Filtrer derefter saften gennem et fugtigt sylteklæde. Saften skal løbe frit igennem, uden at man presser. Sæt saften på køl til næste dag.
Dagen efter vejes et kg af saften af. Undgå at få bundfaldet med for at geleen kan blive fin og klar i konsistensen. Hæld saft, sukker og citronsaft i en stor gryde (det skummer meget op!!!) og bring det til kogepunktet. Skum grundigt af og fortsæt kogningen ved høj varme i 5-10 minutter (jeg kogte det i 10 minutter), altimens der røres forsigtigt i det. Tjek geleringen, og er den ikke god nok, så kog et par minutter ekstra. Fordel myntebladene, som har ligget på køl, i bunden af syltetøjsglassene. Hæld straks geleen på glas. Det bedste er at fylde glassene til randen, tørre grundigt af med et fugtigt klæde, hvis noget er kommet ud over kanten, og sætte låg på med det samme og lade dem stå til afkøling med bunden i vejret. Dette gør, at der ikke kommer luft ind i glasset, og giver derfor en bedre holdbarhed. Når geleen er blevet næsten kold og er næsten stivnet, vendes bunden i vejret på glassene og myntebladene rystes på plads, så de fordeler sig nogenlunde jævnt.

Førsyltningstip: Jeg steriliserer mine glas ved at putte dem i kogende vand i et par minutter, før de skal bruges.

 

ENGLISH RECAP: “I’M BRINGING THE JELLY”. In a little less than a week, I’ll be on a plane going to Denmark, where I can’t wait to spend Christmas with my family. This time I’m bringing homemade jelly with me to go with the roast duck. It’s typical to serve jelly – red currant jelly is probably the most common – along with caramelized potatoes, red cabbage and gravy when having roast duck. But I went for a gorgeous and fresh apple/mint one this time. When it comes to jellies and jams, I always use the recipes by Christine Ferber. You can never go wrong with her recipes. Oh, and the little donkey looking completely lost is from Muji.

Skriv en kommentar

