HELLIGTREKONGERSDAG

På Helligtrekongersdag, som jo var i dag, og som på fransk hedder Epiphanie, er det i Frankrig en tradition at spise kagen “Galette des rois”. Og lige bortset fra i Provence, hvor denne kage er lavet af briochedej og toppet med kandiseret frugt, er det den klassiske butterdejsversion med fyld af frangipane, der nydes i det ganske land. Frangipane er en blanding af mandelcreme og kagecreme. Hvis jeg skal være helt ærlig, har det aldrig været min favoritkage, da det er en temmelig tung affære, hvilket de to ord butterdej og frangipane understreger ret så kraftigt. Men år efter år ryger jeg alligevel i fælden, da kagerne er vanvittigt flotte og indbydende at kigge på, hvilket resulterer i, at jeg ret hurtigt får kvalme og må springe aftensmaden over. I år var jeg endnu en gang ikke blevet klogere, og jeg faldt derfor for den ikke helt traditionelle galette des rois fra La Grande Epiceries altid fristende konditori. Den er anderledes, fordi den er formet som en krans, hvilket ellers er forbeholdt den provencalske version. På fransk er det en “couronne”, hvilket både betyder krone og krans. Og så tiltalte det mig, at der var tre forskellige slags fyld i: Æble, praliné (grov og yderst velsmagende nougat!) og den traditionelle frangipane. (Jeg regnede med, at æblefyldet ville gøre den lettere – Not!!!!) Og så er den da også bare super flot. Man skal ikke være for ivrig, når man spiser en galette des rois, for et eller andet sted i kagen gemmer der sig en lillebitte porcelænsfigur, som man hurtigt kan knække en tand på. Den, som får figuren, bliver udnævnt som konge eller dronning, får en af de medfølgende guldkroner på og vælger derefter sin dronning eller konge, som ditto får krone på. Og det er jo egentlig ret hyggeligt. Min konklusion på årets galette des rois er, at den smagte super godt. At jeg derefter fik kvalme, at jeg måtte springe aftensmaden over, og at jeg nok heller ikke er blevet klogere, det er så en helt anden sag.
galette-des-rois-la-grande-epicerieENGLISH RECAP: “EPIPHANY”. Epiphany in France goes hand in hand with the cake “Galette des rois”. The traditional cake is made of puff pastry filled with frangipane, and just those two ingredients will tell you, that this thing sure is tasty but also very rich and heavy. I have never been a huge fan of it, because I always end up feeling a bit sick afterwards and therefore skip my dinner. But I never learn from my cake mistakes, and every year here I am again being tempted by the galette des rois, that always looks so inviting. This year I fell for this gorgeous looking one from La Grande Epicerie, and not so traditional after all, with three different fillings: Apple, frangipane and praliné. And the conclusion is, that it tasted amazing. That I felt a little sick afterwards, skipped my dinner and probably didn’t learn a thing from it again this year is a totally different matter.

2 thoughts on “HELLIGTREKONGERSDAG

Skriv en kommentar

