PØLSEN KNIVEN & OSTEN (den usædvanlige gavetrio)

Det er ikke så tit, at jeg plaprer løs om mit privatliv, men de fleste har vist forstået, at min kæreste er fransk. Den franske nationalitet kommer gerne i en pakkeordning, der blandt andet indeholder en udpræget hang til ost og pølse. Når jeg siger pølse, mener jeg især de der hårde og tørre former for spegepølser. Det er et helt cirkus, hver gang min kæreste skal vælge en pølse. Han står og trykker på dem allesammen, indtil han finder lykken: En pølse så benhård, at man kunne slå en mand i gulvet med den. Den nøje udvalgte pølse bliver skåret i tynde, tynde skiver og spist med skindet på. Jeg hører ikke til samme kategori af ur-pølse-mennesker, så jeg fjerner altid skindet. Man kan jo ikke vaske en pølse vel? Udover pølse og masser af gode oste er han vild med knive. Altså ikke på den der serial-killer måde. Det er mere håndværket, der ligger bag, som tiltaler ham, og så det at en kniv, der skærer ordentligt, er alfa og omega, når det kommer til pølseskæring. Vidste I, i øvrigt at visse franskmænd tager deres egen kniv med på restaurant? Det er især kødelskere fra de lidt ældre generationer, der har hang til det. Det er ikke noget, min kæreste kunne finde på. For ikke længe siden var det min kærestes fødselsdag, og jeg gav ham derfor en smuk håndlavet kniv, en benhård pølse og et halvt kilo Comté ost. Det er godt nok første gang, at jeg giver pølse og ost som fødselsdagsgave, men jeg lover jer, at det var det helt rette til ham, for han blev simpelthen så glad. Og glæden over den lille kniv ville ingen ende tage. Billederne tog jeg dagen efter fødselsdagen, og der var kniven allerede blevet flittigt brugt og et anseligt indhug i pølse og ost er derfor ganske synligt. Gaveidéen til pølse-oste-kniv-elskende mennesker er hermed givet videre. Og gaveidé eller ej, så vil jeg absolut anbefale jer at smutte forbi en ostemand her i byen og få købt et solidt stykke Comté ost med tilbage til Danmark. Det er en af mine yndlingsoste, som jeg kan spise som slik. Fireogtyve måneders lagret er den, jeg vælger oftest. Smagen er i top, og den lange lagring gør, at de små saltkrystaller træder frem og lige giver prikken over i’et. Pølsen på billedet må I heller ikke gå glip af. Den er med chili og mynte og nok den bedste pølse, jeg har smagt. Den er købt hos gourmet købmanden Causses i rue Notre Dame de Lorette nr. 55 i det niende arrondissement. På etiketten skal der stå “Saucisson au piment oiseau”. Pølsen er i øvrigt fuldstændig uden nitrit, konserveringsmidler og andre nasties. Den fine kniv er fra det korsikanske familieforetagende Ceccaldi, som laver de smukkeste knive. Den på billedet er med skaft af ibenholt. Med tiden bliver klingen mørk, hvilket giver den et smukt rustikt udseende. Ceccaldi har to butikker i Paris, hvoraf den ene ligger i rue des Capucines nr. 9 i det første arrondissement.
ceccaldi-comte-saucissonceccaldi-comte-saucisson-2ENGLISH RECAP: “THE KNIFE THE SAUSAGE & THE CHEESE – a trilogy for a birthday”.
It might not look like a birthday present, but this is seriously what I gave my boyfriend for his birthday. Since he’s French, he’s born with a special fondness for cheese and sausages. Sausages so dry that you could knock someone down with them. And to cut extra thin slices of super dry sausages one needs a good and sharp knife. Therefore I gave him this cute little handmade knife from Ceccaldi (rue des Capucines nr. 9), half a kilo of Comté cheese and one of the tastiest sausages I know of with chili and mint bought at the always so tempting little gourmet boutique Causses in rue Notre Dame de Lorette nr. 55. And I assure you, that he was thrilled.

5 thoughts on “PØLSEN KNIVEN & OSTEN (den usædvanlige gavetrio)

  1. Sikke en god gave – det ville min mand helt sikkert også blive glad for. Og ja, når man er fra det kolde nord, skal der ikke skind på pølserne!

    • 🙂 🙂 🙂 Ja, oste/pølse temaet var nok slet ikke så tosset en ide! Spiselige gaver er helt klart noget, jeg skal give oftere i fremtiden.

Skriv en kommentar

