DET SKAL PÅ GLAS OG EJ I SPAND

Jeg tænker rimeligt meget over det der med madspild. Når man hver dag møder mennesker på gaden, der tigger for at spise sig mætte, så synker man lige en ekstra gang, når man bliver nødt til at smide den nougatbløde agurk ud fra bagest i grøntsagsskuffen. At smide mad ud er ganske enkelt absurd. I det hele taget er det bare absurd at købe noget, for derefter at smide det ud. Jeg er ikke selv nogen helgen, men jeg prøver virkelig at give så lidt muligt at spise til min skraldespand. Ikke desto mindre fandt jeg for ikke længe siden ud af, at jeg i årevis har smidt kilovis af ting ud, som jeg ikke anede havde nogen form for spiselig værdi. Det drejer sig om det hvide kød på vandmelonen. Det var efter en times inspirations-scrollen på hjemmesiden Food52, hvor jeg altid finder gode ideer og opskrifter, at jeg fandt ud af, at man kan lave marmelade af det. Resultatet er en helt perfekt og rigtig fast marmelade, som jeg synes er super til at proppe på ost. Den har ikke den der irriterende løbe-ned-af-armene konsistens. Nej den bliver på osten, hvor man har sat den, og der er stadig godt bid i de små sukat-lignende stykker. Som I kan se på billedet får den ovenikøbet en flot orange farve. Som sædvanlig misser jeg aldrig chancen for at snakke om gedeost, for denne marmelade smager ganske enkelt super godt på gedeost. Jeg pyntede med lidt frisk mynte, da det var en mild gedeost, jeg havde i hus, men vælger man en mere lagret version, vil det være rigtig lækkert med lidt frisk timian ovenpå marmeladen. Opskriften er virkelig nem, og en anelse anderledes end den originale fra Food52, som I kan se her, for jeg lavede lidt om på den.

MARMELADE AF DET HVIDE FRA EN VANDMELON

500 g hvidt kød fra en vandmelon (kun den grønne skal, skal kasseres)
300 g sukker (jeg brugte rørsukker)
Saften af 1 stor citron

Skær det hvide kød ud i små stykker. Bland det med sukker og citronsaft og stil det på køl natten over. Dagen efter bringes det langsomt i kog, og derefter skal det koge videre på mellemvarme i cirka 50 minutter til vandmelonkødet er blevet godt gennemsigtigt og ligner sukat/vingummi. Der vil stadig være godt bid i stykkerne! Marmeladen hældes straks på skoldede syltetøjsglas og stilles til afkøling med bunden i vejret.

P.S. Det er en lille portion, som kun giver cirka to små syltetøjsglas!

Rigtig god fornøjelse, og vend endelig tilbage med kommentarer, når I har prøvet opskriften.

ENGLISH RECAP: “WHITE MEAT MARMELADE”. Recently I found out, that I’ve been feeding my trash can for years with kilos of stuff, I thought had no edible value what so ever. We’re talking the white meat from a watermelon. When I was scrolling around at Food52 for some inspiration, I found out, that it is possible to make the nicest little crunchy marmelade out of it. And that same marmelade happens to be sooo good on cheese, in particular goat cheese I found out. I changed the recipe a little, since I dont like the bitterness from lemon peel in marmelade but do appreciate what lemon juice can do to it. So follow the original recipe right HERE, and if you wanna do it my way, you leave out the limes and replace them with the juice from one big yellow lemon.

4 thoughts on “DET SKAL PÅ GLAS OG EJ I SPAND

  1. Hvot er det pudsigt, at du bringer dette emne op. Det er besluttet, fra kommunens side, at vi skal affaldssortere, og så får man da liiige øjnene op for, hvor meget man smider ud.
    Marmeladen er jo smuk, men altså gedeosten…. Jeg skulle jo nødig misse, at kommentere på den.
    Ha’ en skøn aften
    Kærlig hilsen
    Jane

    • Hej Jane,
      Jeg svarer lidt sent, da jeg er i Sydfrankrig.
      I Paris har vi også affaldssortering. Har du lagt mærke til hvor meget emballage, man smider ud? Det er helt vanvittigt.
      Jeg troede ellers, at det var denne gang, at jeg skulle få dig med i gedeostebevægelsen 😄

      Ha’ en skøn dag

      Mange varme hilsner fra Sydfrankrig

      Mette

    • Tusind tak Mette! Jeg har allerede seks glas stående og finder hele tiden undskyldninger for lige at snuppe en gedeostehapser med vandmelonshalløjet på.
      Jeg skal helt klart også prøve kimchien. Den lyder helt suveræn.
      Knus fra det sydfranske ☀️

      Mette

Skriv en kommentar

